الراحمون يرحمهم الرحمن

الراحمون يرحمهم الرحمن قطط تبني وانقاذ الراحمون يرحمهم الله

18/06/2026

ربنا يديكم الصحه ويبارك فيكم وتعيشوا تأكلوا وتعالجوا مخلوقات الله التي لا حول لها ولا قوه ،، وتشوفوا نهايات كل الي حرضوا وعذبوا وقتلوا ومرحموش مخلوقات الله المسكينه والتي لم يشأ القدر ان يكون لها لسان لتشتكي ولكن بلا مراء ، صرخات عذاباتها وصلت عنان السماء وفي انتظار انتقام الخالق لها 🤲🤲

حد باعتلي إن القط دا مرمي في الشارع في منطقه التعاون محتاجين حد يقدر ياخده من الشارع عشان هيموت لو فضل في الشارع و الجو ...
18/06/2026

حد باعتلي إن القط دا مرمي في الشارع في منطقه التعاون
محتاجين حد يقدر ياخده من الشارع عشان هيموت لو فضل في الشارع و الجو حر جدا الايام دي و القط مش هيتحمل حر الشوارع و الجوع و العطش
لو هتقدر تساعده أعمل شير للبوست يمكن حد يشوفه و يقدر يساعده
اللي هيقدر يساعد القط هوصله ب اللي بلغني بحالته

قال ﷺ: (يدخُل الجنّة أقْوام أفْئِدَتهم مِثل أفْئِدة الطَيْر) ❤️⁩الرحمة مش كلمة حلوة بنزين بيها الكلامالرحمة امتحان من رب...
17/06/2026

قال ﷺ: (يدخُل الجنّة أقْوام أفْئِدَتهم مِثل أفْئِدة الطَيْر) ❤️⁩
الرحمة مش كلمة حلوة بنزين بيها الكلام
الرحمة امتحان من ربنا
واللي بيمد إيده على روح ضعيفة بالسم أو الضرب أو التحريض لازم يعرف إن الروح دي وإن كانت خرسا قدام الناس فربها سامع شايف عليم
ربنا بعت سيدنا محمد ﷺ رحمة للعالمين
مش رحمة للإنسان بس
ولا رحمة للي بنحبه بس
ولا رحمة وقت ما نكون فاضيين نحس
والنبي ﷺ قال
الراحمون يرحمهم الرحمن ارحموا من في الأرض يرحمكم من في السماء
وقال ﷺ
في كل كبد رطبة أجر
يعني شربة مية لكلب عطشان ممكن ترفعك عند ربنا
ولقمة لروح جعانة ممكن تكون سبب رحمة ربنا ليك
وفي نفس الدين
امرأة دخلت النار في قطة حبستها
لا أكلتها ولا سابتها تاكل من أرض ربنا
فإزاي قلبك يطاوعك تحط سم
إزاي تنام وإنت عارف إن في روح اتلوت من الوجع بسببك
إزاي تفرح في موت كائن كان كل ذنبه إنه جعان وخايف وعايش في شارع ملهوش غير ربنا
خاف من يوم الحساب
يوم ما تقف لوحدك
ومفيش صوت عالي ينفعك
ولا لايكات ولا تحريض ولا شماتة
وتلاقي قدامك روح ضعيفة بتشتكي لربها
ساعتها هتعرف إن الضعيف اللي محدش دافع عنه
كان وراه رب قوي لا ينام
ارحموا
قبل ما الرحمة تتمنع عنكم
وخافوا
قبل ما الخصم يبقى روح ما قدرتش تتكلم في الدنيا
بس ربها هينطق حقها يوم القيامة





17/06/2026

الشخص اللي بيستمتع بأذية قطة أو كلب في الشارع، غالباً مش مريض نفسي ، ولكنه مجرم خطير.
ومشروع مجرم مستقبلي بينتظر الفرصة المناسبة عشان يمارس ساديته على البشر

الموضوع مش مجرد "شخص قاسي القلب" الموضوع أعمق بكتير

في طبيب نفسي اسمه "جون ماكدونالد" صاغ نظرية شهيرة جداً في علم النفس الجنائي، ربط فيها بين ثلاثة سلوكيات في الطفولة بظهور الشخصية السيكوباتية (المجرمة) في الكبر
وكان أحد أهم هذه السلوكيات هو القسوة والعنف ضد الحيوانات

الشخص السادي بيبدأ بالحيوان لأنه ضعيف مالوش صوت يشتكي بيه، ومفيش عقاب قانوني رادع بيحميه
ده بيكون تدريب عملي للسيطرة وفرض القوة
ولو رجعنا لـ "سيجموند فرويد" ومدرسة التحليل النفسي، هنلاقي إن الشخص المؤذي ده غالباً بيعاني من كبت، وعقد نقص، وإهانات واجهها في طفولته أو بيئته الحالية من أشخاص أقوى منه (أب قاسي، مدير متنمر، مجتمع ضاغط)
التفسير النفسي: لأنه مش قادر يرد الإهانة للشخص القوي بيعمل حاجة اسمها "إزاحة" (Displacement) للمشاعر العدوانية
ويصب غضبه كله على قطة أو كلب غلبان عشان يحس بـ "وهم القوة والسيطرة"
فتلاقيه بيشد ديل القطة او يضربها برجله أو يخنق عصفورة
كمان التصرفات دي بتبقى موجودة بكثرة عند السيكوباتيين او المصابين بإضطراب الشخصية المعادية للمجتمع حسب دليل التشخيص الخامسDSM5
الشخصية دي بتفقد تماماً ميزة "التعاطف الوجداني
هو مبيحسش بوجع غيره، بل بالعكس، صراخ الحيوان المتألم بيمثل لخياله المريض "جرعة دوپامين" ومتعة مريضة

القسوة ضد الحيوان مؤشر خطر
لما تلاقي طفل بيعذب حيوان، متضحكش وتقول "شقي"
ده جرس إنذار أحمر بيقولك: الحق الطفل ده نفسياً قبل ما يكبر ويبقى كارثة على المجتمع.

الخلاصة دايماً بقول إن "الوعي بيبدأ من الكلمة"
إحنا محتاجين نغير الثقافة المجتمعية اللي بتتعامل مع أذية الحيوان على إنها "عادي" أو "تسلية".

17/06/2026

عندي في امريكا بيحتفلوا ب
ايلون ماسك الي ثروته كسرت الاثنا عشر صفر ليصبح اول تريليونير في التاريخ
واحنا عندنا شيطانه مارده بتحرض علني على اعدام كلاب الشارع وقت%ل من يحاول اطعامها او سقياها بشربه ماء
قبح الله ايامك يا هبه 🤲

17/06/2026

قبح الله ايامكم يا من حرضتم البلد على قتل مخلوقات الله بسبب وبدون سبب !
قبح الله ايامكم يالي تآمرتوا على حيوان بهيم لا يفهم ولا يعقل ولا يدري ماذا يُخطط له القدر من وراء شاشات التليفون وجروبات الواتس من اقذر واحط واوسخ مجموعه شبه بشريه عايشه على وش الارض

قبح الله ايامكم يالي استخدمتم حديث اختص بالقتل الكلب العقور فقط و عممتوه على اي كائن حي بيمشي عالارض!

قبح الله ايامكم يالي روجتوا في ضلالاتكم ان العطف على الحيوان جريمه !

قبح الله ايامكم يالي المديرين الي شغالين تحت منهم بيدوكم بالجزمه وماتقدروش تفتحوا بقكم معاهم وبطلعوا غلكم في الكلاب!

قبح الله ايامكم يالي مش عارفين تكفوا مصاريف بيتكم وبطلعلوا مرضكم على الحيوانات!

قبح الله ايامكم يالي بتتهموا اي حد بيعطف على حيوان انه بيتاجر في دمه ومش عارفين تعملوا حاجه مع الي عمل كده عشان عارفين ان ده تم بصفه قانونيه وتحت إشراف الهيئه العامه للخدمات البيطريه وخدوا قصاده اكل واتأكدت من الشخص الي استورد الدم وهوه طبيب بيطري امريكي وقابلته شخصياً واسمه دكتور بيرج واكدلي انه جاب اكل دراي ومداش فلوس لحد. ومتصور معاه كمان عشان لو حد عايز يشوف الصور دي اوريهاله عشان تعرفوا اني مش نايم على وداني.

قبح الله ايامكم يالي نثرتم السموم على أسفلت ورصيف مصر !

قبح الله ايامكم يالي كنتو بتموتوا الكلاب بالشوم وترموهم في عربيه الزباله الخاصه بالمحافظة وفي منهم ماكنش لسه مات وبيدخل المحرقه بتاعت الزباله وقسما بالله ده حصل كلاب مكانتش لسه ماتت اتكبست في مكبس الزباله واتحرقت وهيه لسه صاحيه !

مساء الخيرالقط ده عندنا في العماره هو صحابه سربوه و هو كان بينزل و يطلع كتير ع سلم العمارة  و بينزل الشارع و يرجع و يقعد...
10/06/2026

مساء الخير
القط ده عندنا في العماره هو صحابه سربوه و هو كان بينزل و يطلع كتير ع سلم العمارة و بينزل الشارع و يرجع و يقعد قدام شقه صاحبه بس فجاة هو بقا قاعد مكانه و مش بيتحرك كتير و نايم زي ما في الصورة كده لو حد جه جمبه بيزوم عليه و كمان انا لاحظت ان بقا يعمل اسهال ف انا مش عارفه هو مريض ولا هو مكتئب و المفروض اعمله ايه..ياريت لو حد يعرف دكتور بيطري شاطر و لو في حد عايز يتبناه بردو لانه صعبان عليه قعدته كده ف الشارع بعد ما كان عنده بيت و انا للاسف مش هقدر ادخله البيت عندي

في حد يقدر يتبنى العسوله دي؟هي كانت في الشارع متسربه للاسف من بيت اصحابه مش عايزينها وسابوها في الشارع وسنها صغير جدا عل...
09/06/2026

في حد يقدر يتبنى العسوله دي؟
هي كانت في الشارع متسربه للاسف من بيت اصحابه مش عايزينها وسابوها في الشارع وسنها صغير جدا على اساس انها هتعيش عادي بس هي معشتش عادي والا حاجه وكانت متبهدله فشوفتها من البلاكونه وطلعتها عندي بس الظروف عندي صعبه وفي حد اخدها مني انبارح وضع مؤقت لحد ما يشوف متبني ليها بس انا خايفه عليها من التجار فلو سمحتوا حد يساعدني ويريح قلبي من نحيتها ونشوف بيت رحيم ليها او شلتر محترم وشكرا
المنصوره

الكلب العسول دا انا لاقيته تقريبا تايه او حد ربنا ينتقم منه سابو ف الشارع هو غلبان اوي اوي وبيحب يلعب وطيب جدا جدا وهادي...
09/06/2026

الكلب العسول دا انا لاقيته تقريبا تايه او حد ربنا ينتقم منه سابو ف الشارع هو غلبان اوي اوي وبيحب يلعب وطيب جدا جدا وهادي اوي بندورلو علي بيت امين وطيب يتبناه ولو حب اي وقت يرجعهولي مفيش مشكله المهم يبقا حد امين يتقي ربنا فيه ويارب لو تايهه نلاقي صاحبه اكيد ميت عليه دلوقتي

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتهالقطه دي تربيه بيوت شرازي بيور وفي حد رامها في الشارع  وفي عربيه تقريبا دايسه علي الجزء ا...
09/06/2026

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
القطه دي تربيه بيوت شرازي بيور وفي حد رامها في الشارع وفي عربيه تقريبا دايسه علي الجزء الي ورا كله وعنيها فيها مشكله برضو لو حد يقدر يساعدها يكلمني

Address

Dubai

Website

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when الراحمون يرحمهم الرحمن posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Share

Category